جام‌جم آنلاین ماجرای مسمومیت دانش‌ آموزان را بررسی می‌کند

معمای مسمومیت دانش‌ آموزان | سریال مسمومیت ‌ادامه دارد

مسمومیت دانش آموزان دختر در قم به یک سریال معمایی بدل شده است، زیرا مسئولان پس از  گذشت حدود سه ماه از این اتفاق هنوز با قطعیت نمی‌توانند درباره علت آن صحبت کنند. این ماجرا سبب شده بسیاری از والدین نگران سلامت فرزندان خود شوند و از مسئولان تقاضا کنند مدارس را به شکل مجازی دایر کنند.
مسمومیت دانش آموزان دختر در قم به یک سریال معمایی بدل شده است، زیرا مسئولان پس از  گذشت حدود سه ماه از این اتفاق هنوز با قطعیت نمی‌توانند درباره علت آن صحبت کنند. این ماجرا سبب شده بسیاری از والدین نگران سلامت فرزندان خود شوند و از مسئولان تقاضا کنند مدارس را به شکل مجازی دایر کنند.
کد خبر: ۱۳۹۸۰۵۶

به گزارش جام جم آنلاین، پرونده مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم حدود سه ماه است که توجه‌های زیادی را بخود جلب کرده است، اما مسئولان تاکنون آن طور که باید نتوانسته‌اند، گره‌های این پرونده را باز کنند و سریال مسمومیت دانش آموزان دختر در قم هنوز ادامه دارد؛ دیروز نیز حدود 11 دانش آموز در قم دچار مسمومیت شدند. البته ماجرای مسمومیت دانش آموزان روز گذشته به قم محدود نماند، چراکه خبر رسید که در تهران نیز حدود 30 دانش آموز به دلیل انتشار استنشاق اسپری حشره‌کش دچار مسمومیت شده‌اند.

 در جست‌وجوی شفافیت و کلاس‌های آنلاین

معمای مسمومیت دانش‌ آموزان | سریال مسمومیت ‌ادامه دارد | آیا پای بیماری‌های سایکوسوماتیک در میان است؟

از نهم آذرماه که اولین ماجرای مسمومیت دانش آموزان دختر در قم رسانه‌ای شد تاکنون پاسخ قانع کننده‌ای به والدین دانش آموزان داده‌ نشده است. به همین دلیل روز گذشته تعدادی از والدین دانش آموان مقابل فرمانداری قم تجمع کرده و خواستار شفاف سازی در این پرونده شدند.‌

البته در کنار اینکه آنها از مسئولان می‌خواهند درباره دلایل مسموم شدن دانش آموزان شفاف سازی کنند، برخی نیز از مسئولان می‌خواهند‌ تا زمانی که ابعاد این پرونده به طور کامل مشخص نشده است، مدارس به شکل مجازی فعالیت کنند.  

فرماندار قم دیروز در پاسخ به والدینی که مقابل فرمانداری تجمع کرده‌ بودند،‌ گفت که بررسی این پرونده ادامه دارد و هنوز در خصوص علت مسمومیت دانش آموزان به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز به والدینی که خواستار مجازی شدن کلاس‌های درس بودند، گفت: برخی از والدین تقاضای مجازی شدن کلاس‌های درس را دارند و عده‌ای نیز مخالف این رویکرد هستند. به همین دلیل باید تلاش کنیم به خواسته‌های هر دو گروه توجه ‌و شرایط آن را فراهم کنیم.‌

 روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه نیز ‌درباره ماجرای مسمومیت دانش آموزان‌ گفت که 30 خانواده در این خصوص در دادسرای قم طرح شکایت کرده‌اند و دادستانی  درحال بررسی این پرونده است.

معمای مسمومیت دانش آموزی

آن طورکه از گفته‌های مسئولان پیداست کارشناسان هنوز دلیل قطعی مسمومیت دانش‌ آموزان را شناسایی نکرده‌اند.

 مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم  درباره آخرین خبرها از ماجرای مسمومیت دانش آموزان در قم به خبرنگار جام جم آنلاین می‌گوید: از حدود سه ماه  پیش که برای اولین بار اعلام شد‌ تعدادی از دانش آموزان یکی از مدارس دچار مسمومیت شده‌اند کارهای تشخیصی را روی محیط و دانش‌آموزان شروع کردیم.

آن طور که او درباره نتایج این بررسی‌ها توضیح می‌دهد براساس نتایج بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده است، به قطع یقین نمی‌توان گفت که‌ به لحاظ عوامل محیطی، بحث عامل خارجی در مسمومیت‌ها مطرح است.

 محبی در توضیح عامل خارجی نیز توضیح می‌دهد‌: برای نمونه نمی‌توان گفت گاز یا سم سبب مسمومیت دانش آموزان شده است. البته با قطعیت نیز نمی‌توانیم رد کنیم که  چیزی وجود ندارد.‌

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم  درباره چگونگی درمان دانش آموزان مسموم شده نیز بیان می‌کند: از لحاظ درمانی بلافاصله تیم‌های امدادی را ‌به مدارس اعزام می‌کنیم که ‌ این تیم را یک‌ پزشک نیز همراهی می‌کند. به این شکل ‌کار تریاژ انجام می شود و نهایتا اگر دانش آموزی به مراقبت بیشتر نیاز داشته باشد به بیمارستان منتقل می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که روند بهبود دانش آموزان مسموم شده چقدر زمان می‌برد؟ می‌گوید: ‌اکثر دانش‌آموزانی که به بیمارستان منتقل می‌شوند با چند ساعت مراقبت اولیه و بدون کار درمانی  بهبود می‌یابند  و از بیمارستان مرخص می شوند. در واقع  99 درصد دانش‌ آموزان به این شکل بهبود می‌یابند.

چند دانش آموز بستری شده‌اند؟

معمای مسمومیت دانش‌ آموزان | سریال مسمومیت ‌ادامه دارد | آیا پای بیماری‌های سایکوسوماتیک در میان است؟

این درحالی است که برخی دانش آموزان دچار نشانه‌های جدی‌تری نیز می‌شوند. محبی درباره این علائم عنوان می‌کند: برخی دانش آموزان‌ علائمی مانند سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، ضعف عضلانی و بی‌حسی اندام داشته‌‌اند.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم  در پاسخ به این پرسش که چند نفر از این دانش آموزان در مراکز درمانی بستری شده‌اند؟ می‌گوید: دانش آموزان بستری شده به مرور زمان ترخیص می‌شود. برای نمونه هفته پیش دو مورد بستری داشتیم و دیروز نیز چند نفر بستری شدند. در مجموع می‌توان گفت پس از حدود سه ماه حدود 10 دانش آموز را تحت نظر داریم‌. البته این دانش آموزان نیز چند روز دیگر مرخص ‌خواهند شد.

او درباره اینکه آیا دانش آموزان مسموم شده دچار عارضه‌های پایداری شده‌اند؟ نیز عنوان می‌کند:آنچه که تا به حال در مورد دانش آموزان در کمیسیون پزشکی‌ به آن رسیده‌ایم، این است که ‌تمام بررسی‌های کلینیکی و پاراکلینیکی نشان می‌دهد که همه دانش آموزان حال عمومی خوبی دارند و هیچ کدام دچار عارضه پایداری نشده‌اند. به عبارت دیگر تمام عوارض به وجود آمده به شکل موقت ‌و قابل درمان بوده است.

بررسی بیماری‌های سایکوسوماتیک

محبی درباره اینکه گفته می‌شود برخی دانش آموزان فوت کرده یا دچار خونریزی شده‌اند نیز می‌گوید: این شایعاتی است که در فضای مجازی منتشر شده است، چون هیچ موردی از فوت، نابینایی، خونریزی گوارشی و فلج شدن ‌نداشته‌ایم.

‌او با بیان اینکه هنوز علت مشخصی برای مسمومیت دانش آموزان پیدا نشده است، عنوان می‌کند: ‌همکاران و متخصصان روی بیماری‌های سایکوسوماتیک نیز بررسی‌هایی انجام می دهند و اگر نتایج آن مشخص شد در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم کرد.

این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند که مطرح کردن چنین گمانه‌‌زنی‌هایی آسان نیست و نیازمند برگزاری جلسات مشاوره مناسب است. علاوه بر این سخن گفتن از‌ چنین مسائلی می‌تواند سبب برچسب‌زدن به دانش آموزان شود و پیامدهای دیگری نیز برای آنها و خانواده‌هایشان داشته باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از هر گونه اظهارنظری ابتدا مطالعات مناسبی در این خصوص انجام شود و روان‌شناسان با این دانش‌آموزان جلسات مشاوره‌ برگزار کنند.

به این ترتیب می‌توان گفت پرونده مسمومیت دانش آموزان در قم هنوز راه به جایی نبرده است و مسئولان و کارشناسان نمی‌توانند به طور قطع ‌ علت مسمومیت دانش آموزان را بیان کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها